18/11-15: Stressen förstör

Att stressa upp mig själv är någonting jag är expert på. Oftast när det kommer till skolarbete, prov m.m. Men även mycket mera finns. Vissa saker är otroligt löjliga, ibland nämner jag dem inte ens. Man får ändå samma svar "stressa inte över det". Detta är sant och jag här fått höra det flera gånger under mitt 17åriga liv. Men nog varje gång svarar jag "Det går inte". Jag kan inte stänga av stressen bara sådär. Om jag hade haft en av&på-knapp så hade den varit på AV hela tiden. Den här stressen förstår något enormt. Det går inte att fokusera på enkla saker som översättningen på engelska tv-program, konversationer osv. Det förstör även för min sömn. Jag kan ligga vaken långt in på natten bara för att jag tänker på det där provet som är imorgon, eller den där dumma redovisningen som ska vara inför hela klassen om en vecka. Något som kan vara anledningen bakom stressen är att jag har höga krav på mig själv i skolan. Jag behöver absolut inte det högsta betyget. Mitt mål är att klara alla kurser, inget mer med det. Jag är så stressad och orolig inför alla prov jag ska göra. Vad händer om jag inte klarar detta? Kan jag allting alla instuderingsfrågor? Skulle jag pluggat mer på det där andra? Ja, you name it. Stressen och oron kommer nog vara med mig för evigt. Ibland kommer det ta mycket energi ifrån mig och ibland lite mindre. Jag vill kunna hantera det på ett bra sätt, så att jag slipper tänka tusen olika tankar t.ex. natten innan ett prov. Jag måste skaffa mig ett bättre självförtroende och tro på mig själv. Lättare sagt en gjort men jag vet ju hur lägret är. Förresten så har jag matteprov imorgon; kommer gå hur bra som helst Felicia, du kan det där.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-post: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:


Hejsan på er! Jag heter Felicia Forsgård och är en helt vanlig tjej på 17 år, född 98. Jag är bosatt i Storvreta som ligger några minuter utanför Sveriges fjärde största stad.. Uppsala! Här bor jag med båda mina föräldrar, min storasyster och två katter. Just nu går jag hotell&turism - linjen på Ekebygymnasiet här i Uppsala! På bloggen skriver jag mest om min vardag, lägger upp bilder och tipsar om musik. Har ni några frågor eller funderingar så är det frittfram att kommentera! ღ KONTAKT: [email protected]
RSS 2.0